måndag 21 juni 2010

Osvensk

När jag träffar nya människor brukar jag låta dem gissa varifrån jag kommer. Många gissar på Spanien. Det beror kanske snarare på att det finns så otroligt många spanjorer här än att jag ser särskilt spansk ut. Andra vanliga gissningar är Östeuropa, Frankrike, Nederländerna, Belgien, England och Tyskland.

När jag har låtit dem gissa ett tag brukar jag ge dem ledtråden Nordeuropa. Sverige brukar då komma upp förr eller senare, men inte alltid. En gång var det en kille som redan hade gissat på Estland, Lettland, Finland, Norge och Danmark. Jag målade då upp en karta i luften och sa att jag kom från landet som låg mellan Norge och Finland. Grönland sa han då.

Många blir väldigt förvånade och vill inte tro på mig när jag säger att jag är svensk. Jag är ju inte blond. En del frågar om jag har färgat håret. De tror på fullt allvar att alla svenska tjejer är blonda. En av mina italienska vänner brukar skoja och säga att jag är den enda stackare i hela Sverige som inte är blond.

Jag tycker dock att det är skönt att inte vara blond. Generellt sett är nämligen italienare väldigt förtjusta i blondiner. Är du blond kan du vara säker på att få mycket uppmärksamhet, även om du inte är speciellt snygg i övrigt. Riktigt jobbigt tycker många.

/Lilla syster

Inga kommentarer: