tisdag 23 februari 2010

"Oh, Slothy. I may have been bad. I may have kept you chained up in that room but it was for your own good."


Från en favorit från 1990-talet till en favorit från 1980-talet: The Goonies fyller 25 år i år! Kan låta konstigt och jag är ofta ganska nöjd med att vara tjej, men jag har sällan velat vara pojke så mycket som när jag kollar på den här filmen. Eller i alla fall enda tjejen i ett pojkgäng på äventyr, i kamp mot italienska gangsterbröder och deras mamma (krutgumma?) och rikingar i trenchcoat och fula hattar.
The Goonies måste vara en av världens bästa skattletarfilmer, en 80-talsmatiné för kids skriven av Steven Spielberg (hallåå, Indiana Jones!) och Chris Columbus (som regisserade de två första Harry Potter-filmerna och som har skrivit Gremlins, som jag visserligen inte har sett) och regisserad av Richard Donner (Lethal Weapon och Lethal Weapon 2, 3 och 4, Superman och Superman 2. Och braiga The Omen!).
Jag försökte komma på vem i Dödskallegänget som är min favorit. Data? Chunk? Mouth? Eller Mikey? One Eyed Willy? Alldeles för svårt, även om jag såklart identifierar mig mest med snälle, fantasifulle Mikey. Vem är din favorit, Lilla syster?
/Stora syster

2 kommentarer:

Lilla sa...

Data!

Stora syster sa...

Bra val, lilla syster!