lördag 13 februari 2010

Spruckna glas, brutalt uppvaknande, tråkigt farväl och ...gelato!

Gårkvällen var mycket trevlig. Jag och N pratade bland annat om kosmos, Bibeln och Israel utanför en bar. Kl 5 på morgonen följde jag och K med hem till N och hans italienske rumskompis E. Någon ville dricka 85%-ig absint (köpt i San Marino). K tog då fram E's favoritglas som han stulit från en restaurang i sin hemstad. N ville prova att blanda till absinten på riktigt sätt, det vill säga genom att först hälla upp lite absint i ett glas, lägga på en slags sked med små hål i över glaset, placera en sockerbit på skeden, dränka in sockerbiten i absint, tända på sockerbiten, hälla i sockret i glaset och därefter hälla på vatten. Något gick dock fruktansvärt fel! N råkade ha sönder E's favoritglas med hjälp av skeden! Nu gäller det att ta sig till E's hemstad och stjäla ett nytt glas! E verkar för övrigt ha en lätt kleptomanisk sida. Häromdagen berättade han till exempel att askfatet de har i köket är stulet i Stockholm!

Jag fick äran att sova på soffan. Runt kl 11 väcktes jag av den hemska dörrklockan och öppnade till slut dörren. Det var några som hade kommit för att titta på lägenheten. Jag väckte E och han flög upp ur sängen. Han hade totalt glömt bort att de skulle komma idag. Personer tittade på lägenheten i kanske två minuter och sen gick de. Det kändes hårt.

Sen gick jag, K och N in till centrum för att säga adjö till vår österrikiska vän som tråkigt nog åker hem imorgon. Där blev det glasspremiär! Jag tog Australiensisk hasselnöt och Che fatica farlo ("vad jobbigt att göra den", typ). Det var gottgottgott. Du är avundsjukavundsjukavundsjuk. Sen tog vi en promenad i vårsolen och hamnade till slut på en loppmarknad. Bella giornata!

/Lilla syster

Inga kommentarer: